Свещеният сметач - списанието на... играчите
БРОЙ - 19 (20 декември 2002)
Брой 19  Свещеният сметач

 
Разпит на Христо Божинов

    Преди десет години трима млади, но умели творци създадоха приключението "Висящият замък". Единият от тях - Христо Божинов, завършил митичния MIT, даде показания пред "Свещеният сметач" по случая.

Висящият Замък
от Христо Божинов, Иван Колев и Станислав Евстатиев

Здравейте !
Тази игра не е съвсем сериозна, голяма, прекрасна, лесна, озвучена,
анимирана, и т.н. Всъщност тя беше направена само като демо на графич-
ните възможности и гъвкавостта на Сага системата, която разработихме.
Тя има и едно голямо предимство - пълното поддържане на Български, ( е,
с изключение на заглавната страница и опциите в менюто, които съвсем
нормално сметнахме за общо разбираеми)...
[...]

Варна, 30.9.1992


      Как бе открит Христо? Провидението ни заведе при него. Помните ли статийката от брой първи в раздел Българска класика? Помните ли, че тя завършва така:
И едно питане към създателите на "Висящият замък" (разбира се, ако по 
някякво изключително стечение на обстоятелствата четат тази статия...) - 
Какви са другите ви произведения?
    "Изключителното стечение на обстоятелствата" се сбъдна...

Kazvam se Hristo Bojinov---predi malko prochetoh
statiata na slednia URL:

http://www.geocities.com/eimworld/hoveringcastle.html

Namerih ia kato tyrsih na www.google.com "hovering
castle". A zashto tyrsih---zashtoto ot momenta kogato
ia pisahme tazi igra minaha desetina godini. Ili pyk
zashtoto gledah edna statia i tam imashe source kod na
Pascal, ta si spomnih che ot mnogo vreme ne sym pisal
na Pascal, i se setih za "Visiashtia Zamyk".

Kakto i da e :). Priatno mi e da vidia che na niakogo
igrata e haresala.

      "Висящият замък" впечатли и плени пред мигача всички приятели, на които я показах преди две години. А бяха минали още осем от създаването й...
      Сами можете да прочетете мнението за "Висящият замък" на по-опитния играч Лъчезар Ангелов, цитиран по-долу:

Bulpac BBS, Пловдив 2000 г.


"...
TA> a sum igral Kyrandia-3 . Ti igral li si  "The Hovering Castle", a
TA> King-Quest 3 (ima gi v BBS-a).
Kyrandia 3 ne struva nishto pred 1 i 2 ... kaji ako gi iskash ... Westwood
Studios sa sushto mnogo dobra firma ... (Lands Of Lore e vurha)
Estestveno, che sum igral The Hovering Castle ... inache shteshe da me e
sram da se nareka bulgarin :)) samo deto ne poznavam nikoi koito da e minal
cialata igra ..."
Висящият замък може да се изтегли от раздел Игри.
Личната страница на Христо е: http:/www.bojinov.org.
На нея е качил свой превод на статията "Катредалата и Базарът" ("The Cathedral and the Bazaar", written by Eric Steven Raymond), в която се разглеждат предимства на разработването на програми с отворен код.

Разпит на Христо Божинов
  • Тош: Как се "запозна" със сметачите, някакъв ранен спомен със сметачи?
    Христо: В работата на баща ми имаше един Правец-82. После ходех в Клуб "Компютър", където човек трябваше да се записва от рано, за да може да работи половин час на компютър. После в гимназията (МГ "Д-р Петър Берон", Варна) научих много - там беше истинското начало в професионален смисъл.

  • Тош: Любимите ти игри по времето на "Висящият замък"?
    Христо: "Rex Nebular"---adventure. "Commanche"---симулация. "Maniac Mansion"---adventure. "Livingstone, supongo" и "Goody"---action/adventure. Последните две заслужават да бъдат споменати, защото бяха направени от един колектив в Испания, и бяха само 64 КБ файлове. Няма да споменавам класически игри като "Sopwith", "Tetris", и т.н. - за тях всеки знае.
  • Как започна да програмираш? Колко годишен беше? С какъв език започна?
    Христо: BASIC - естествено, защото тогава имаше само "осмици" и на тях друго, кажи-речи, не вървеше. Бях четвърти-пети клас, мисля.
  • Кои езици за програмиране ползваш (си ползвал) и кои са ти любимите?
    Използвал съм много езици. Нямам любими, защото най-подходящият език зависи от задачата. В момента използвам "С".
  • Откога се познавахте с Иван и Станислав?
    От гимназията. С Иван сме били и на състезание, поне веднъж.
  • Как ви хрумна идеята за "Висящият замък" и колко време ви отне да го напишете?
    Отне ни около година, мисля. По онова време аз бях в гимназията, а Иван беше в София. Станислав (Стас) се включи после с графиката. Всъщност ние бяхме направили и вариант, който се играеше с мишка. Него Иван Колев сигурно го има.
  • Много се радвах и на произведението по мотиви от "Warrior's prayer" на "Manowar".
    Това го направихме за кеф - най-накрая. "Manowar" още ме кефят - най-вече засягат носталгична нотка в мен :).
  • С какви програмни и апаратни средства разполагахте?
    Разполагахме със сравнително бавни компютри за онова време. Аз използвах "Правец-16". Иван и Станислав имаха достъп до малко по-добри машини. Използвахме "Turbo Pascal 5.x". За довършването на играта имахме достъп до по-добри машини - 386, благодарение на една фирма, която отдавна не съществува.
  • Как го разпространявахте? Аз го свалих от пловдивски BBS, май доволните играчи са помагали в тази дейност?
    Най-вече по такъв начин: BBS-и, познати...
  • В "Замъка" пишете:
    "Тази игра не е съвсем сериозна, голяма, прекрасна, лесна, озвучена, анимирана, и т.н. Всъщност тя беше направена само като демо на графичните възможности и гъвкавостта на Сага системата, която разработихме."
    Какво стана със "Сага системата"?
    А, нищо. В бизнеса с игри често платформите биват пренаписвани за всяка нова игра. Не сме използвали кода за нищо ново, май. Освен това Pascal не е най-добрият вариант за сериозна разработка. Прехвърлихме се на "С".
  • Би ли посочил и други игри и приложни програми, освен "Висящия замък", в които си участвал или правил сам? Проекти, с които си се захващал? Правил ли си демота?
    Бях правил едно демо, в което използвах bitmap-ите от играта "Gods". Имаше и едно малко демо, което симулираше "сняг", както и "огън". Но нищо сериозно. Напоследък най-вече работя "за пари". Нямам много време за странични занимания.
  • Какво обичаш да правиш освен да програмираш? И тогава, преди 10 години, и сега.
    Преди 10 години обичах най-вече да програмирам и да ходя на състезания по програмиране и информатика. Обичам да чета много.
  • Поддържатели ли връзка помежду си с Иван Колев и Станислав Евстратиев?
    Най-вече с Иван, в момента.
  • Образование?
    Информатика.
  • Според изследванията на "Свещеният сметач" в средата на 90-те години си се представял добре на разни състезания по информатика? Какви са най-добрите ти постижения в тази област?
    Това може да се открие из Интернет. Но аз лично не говоря за тези неща, защото преди и след мен е имало по-добри представяния. Но съм доволен, че като ученик и като студент имах няколко добри участия, и като цяло имам много приятни спомени.
  • С какво се занимаваш?
    А, нищо интересно :). Повечето пиша софтуер... Игрите са интересно нещо, но като се намесят пари, става сложно и понякога скучно. Надявам се някога да мога да пиша игри пак, но бъдещето е неясно.
  • Къде работиш сега? Какви приложения пишеш?
    Работя в една малка фирма, няма да давам подробности. Но пиша софтуер на, общо-взето, ниско ниво (kernel-level).
  • Ядра на какви приложения? На "чист C", без вършачопис, или и с него, на "още по-ниско равнище"?
    Пишем в ядрото на операцинната система. Използваме за основа една от свободно-разпространяваните версии на UNIX (не е Linux, между другото---Linux не е наистина "свободно разпространяван", защото ако правиш промени в него си длъжен да ги разпространяваш безплатно---а това не винаги е добре, ако си посветил много ресурси на въпросните промени).
    Да, използваме "чист С".
  • Имаш ли време да разработваш собствени проекти между другото, за забавление?
    За забавление най-вече в събота и неделя. За собствени проекти нямам време, имам само известно време за четене и го използвам докрай.
  • Какви книги най-много обичаш да четеш?
    Всякакви - информатика, биология, психология, художествена литература от всякакъв вид (класика, фантастика...). Напоследък нямам много време за художествена литература, за съжаление. Но човек трябвада заслужи свободното си време.
  • Един последен, страничен въпрос. Чел съм откъслечени съобщения, че е имало българска телевизионна игра. Ти знаеш ли нещо?
    Имаше "Тенис" (т.е. две линийки си подават една топка). Виждал съм я едно време в някои игрални зали (комплекса "Знаме на мира" във Варна).
  • Благодаря ти за отговорите, и честит имен ден! ;-)